W przeciwieństwie do tego poglądu, naukowcy stwierdzili, że wpływ wydarzeń z dzieciństwa nie musi dominującą efekt nad zachowaniem w całym życiu. Wiele osób z dzieciństwa mniej-że-doskonałych rozwinie się normalnie do dorosłych dobrze przystosowane.
Ciągłość vs Nieciągłość
Trzecim ważnym zagadnieniem w psychologii rozwojowej jest ciągłości. Czy zmiana nastąpić płynnie w czasie, albo w serii wcześniej ustalonych kroków? Niektóre teorie rozwoju twierdzą, że zmiany są po prostu kwestia ilości, dzieci wyświetlić więcej z pewnych umiejętności, jak podrosną. Inne teorie przedstawi szereg kolejnych etapów, w których umiejętności wyłaniają się w pewnych momentach rozwoju. Większość teorii rozwoju wchodzą w trzech obszarach:
Psychoanalitycznych teorie są pod wpływem pracy Zygmunta Freuda, który wierzył w znaczenie nieświadomego umysłu i doświadczeń z dzieciństwa. Wkład Freuda do rozwoju teorii była jego propozycja, że rozwój odbywa się poprzez serię psychoseksualnego etapach.
Erik Erikson teoretyk rozszerzony na idei Freuda, proponując teorię sceniczną rozwoju psychospołecznego. Teoria Erikson firmy skupia się na konfliktach, które pojawiają się na różnych etapach rozwoju i, w przeciwieństwie do teorii Freuda, Erikson opisał rozwój przez całe życie.
Teorie uczenia się skupić na jak środowisko wpływa na zachowanie. Ważne procesy uczenia się m.in. warunkowanie klasyczne i instrumentalne klimatyzację i społecznego uczenia się. W każdym przypadku zachowanie jest kształtowane przez interakcji między jednostką a środowiskiem.
Teorie poznawcze koncentrują się na rozwoju procesów psychicznych, umiejętności i zdolności. Przykłady poznawczych teorii obejmują teorię Piageta rozwoju poznawczego.